3A Master Control

Description de vos matériels / Comptes-rendus divers

Re: 3A Master Control

Messagede singzh » 18 Déc 2011 20:45

Hi JP,

Thank you very much. I will post more details with pictures about how I completely re-built the voice coil, and how I fixed the amp (My 680 was the last generation. The circuit was quite different from yours, and the schematic came with the speaker did not match the actual circuit. So I fixed the issue without schematic). Here is back of my unit. As you can see, the position selector is different from yours:

Image
The back of the speaker

Image
Literature comes with the speakers

Hi chaosrampant,

Thank you for the wonderful writing of the Master Control.

"You just have to also pay attention to the serious selector on the back of the enclosure: I put it to a minimum (position A or B) even pregnant raised on legs, otherwise it has a "physiological" absolutely unrealistic therefore too serious, tiring and it ruins everything, of course it is also seeking the boomer too ..."

This is very true. I found the bass performs the best when set the selector to position B no matter where you put the speaker.

Kind regards,
Tim
singzh
membre débutant
membre débutant

Messagede singzh » 18 Déc 2011 20:59

Hi chaosrampant,

You mentioned that you replaced the medium dome:

"No, the real weak point of these speakers is not a boomer, but the medium-dome (very beautiful and defined) always slamming on the electric guitar at high volume (Santana) also mine were happily replaced in 1995 with medium dome more "beefy" (SEAS or Peerless, I can not remember) HP systems in Paris, with its more "natural" in the medium, I remember when delivering HP systems after change of medium, they had put on their dispatching and the result was far from being ridiculous next to big speakers ..."

Can you please let me know the brand and model # of the new medium dome?

Just last week I fixed a medium dome on a 3a Adagio: I think the medium dome on the Master Control is similar to this one.
Image

Regards,
Tim
singzh
membre débutant
membre débutant

Messagede Master Control » 11 Jan 2012 19:32

A JPG17
J'essaye de reconstruire une paire d'Andante Master Control dernière série, comme la vôtre.
Une des deux qui s'allumait correctement après remontage, l''ayant acquise en pièces détachées, s'est mise subitement en cour-circuit avec fusion des deux fusibles B et C (ou F204 et F205).
Je les ai changés par des fusibles identiques, mais pas temporisés. Bien sûr, ils ont à nouveau claqués.
Après recherche, il semble que les condensateurs de filtration d'alimentation (les 2 gros C203 et C204) soient malade ou en court-circuit.
Je les ai mésurés et ils donnent des capacités très très faibles et mon multilmètre m'indique au bout d'une minute qu'ils seraient HS.
Pensez vous que les condensateurs soient à l'origine de la rupture des 2 fusbles précités?
Si tel est bien le cas, je n'ai pas trouvé sur le web des condensteur LMT ou autres dont les valeurs soient proches de ceux d'origine.
Que pouvez-vous me conseiller?
Merci de me répondre.
Cordialement.
AG
Master Control
membre débutant
membre débutant

Messagede michel29 » 11 Jan 2012 19:54

à ma conaissance cette marque LMT a disparue
à remplacer par autre chose de la même valeur

une photo du suspect ?
michel29
super membre
super membre

Messagede JPG17 » 12 Jan 2012 08:26

JPG17
membre d'honneur
membre d'honneur

Messagede chaosrampant » 29 Fév 2012 17:03

doum a écrit:
ramutch a écrit:Complètement différentes des MFB Philips qui elles se branchent directement sur une sortie préampli , sur les 3 A le tweeter et le médium sont passif .....
très beau CR mon JP :monpote:

Je trouve ça un peu débile justement, autant tout amplifier directement, au lieu de passer le signal à travers deux amplis, pour le grave.
Je vais en avoir une paire à réparer (si j'y arrive), je pourrais les comparer aux 545 (si on peut les comparer, vu que justement, il faut un ampli pour les 3A).

oui c'est vrai mais c'est plus couteux ! pour info, 3A a fait ce systeme sur leur haut de gamme de l'époque : la Reference, c'était le meme systeme que la Master Control mais en forme de colonne et effectivement, les voies medium et aigu avaient leur propre ampli incorporé, comme les Cabasse
chaosrampant
membre débutant
membre débutant

Messagede chaosrampant » 29 Fév 2012 17:07

singzh a écrit:Hi JP,

Thank you very much. I will post more details with pictures about how I completely re-built the voice coil, and how I fixed the amp (My 680 was the last generation. The circuit was quite different from yours, and the schematic came with the speaker did not match the actual circuit. So I fixed the issue without schematic). Here is back of my unit. As you can see, the position selector is different from yours:

Image
The back of the speaker

Image
Literature comes with the speakers

Hi chaosrampant,

Thank you for the wonderful writing of the Master Control.

"You just have to also pay attention to the serious selector on the back of the enclosure: I put it to a minimum (position A or B) even pregnant raised on legs, otherwise it has a "physiological" absolutely unrealistic therefore too serious, tiring and it ruins everything, of course it is also seeking the boomer too ..."

This is very true. I found the bass performs the best when set the selector to position B no matter where you put the speaker.

Kind regards,
Tim

hi Tim,
Thank you for your reply . I am glad to see that you think the same about the selector position...I even wonder if "C" and "D" were just made for "deaf"-non audiophile peoplen and/or demos on Hi Fi shows...
chaosrampant
membre débutant
membre débutant

Messagede chaosrampant » 29 Fév 2012 17:11

JPG17 a écrit:
chaosrampant a écrit:Bonjour ! :smile:
D'accord avec vous sur tout, sauf une chose : la tenue en puissance du registre grave. Sans aller jusqu'à pousser autant que des Cabasse ou JBL réputées pour cela, les votres ont manifestement un problème : si vos boomers montrent si tôt leurs limites en montant le son, c'est que l'asservissement est mal réglé

:hello: Super ce CR, c'est autre chose que mes quelques lignes :jap:

Je ne pense pas que les asservissements de mes enceintes soient défectueux, j'ai 2 paires d'asservies 3A, ces 680 et des andantes linéaires et les 2 paires font la même chose, quand on pousse trop (je dis bien trop), les boomers commencent à talonner.
On se situe à des niveaux de puissance assez conséquents quand même, en dessous c'est nickel et surtout impressionnant ramené à la taille et à l'age des enceintes :ic30:
Sur chaque paire, cela ce produit à un même niveau de volume sur l'enceinte gauche et la droite, cela serait une trop grande coïncidence que les asservissements soient défectueux avec une telle harmonie :ic35:
Ce que je voulais dire c'est que si l'on pousse trop le volume, il n'a pas de garde fou ..... mais il en est de même sur des enceintes conventionnelles.

.

je comprends mieux, c'est vrai qu'une asservie lachera plus tot qu'une "normale" mais il faut quand meme atteindre des niveaux déments et la réponse du grave, à taille d'enceinte écgale, n'a rien à voir entre les deux systemes

je serais preneur du schéma et de l'explication de la méthode par mesures pour régler l'asservissement, au cas où je devrais le refaire car je l'avais fait "à l'oreille" et je sais après coup que j'avais couru un risque ! si cela ne vous dérange pas ? merci d'avance
chaosrampant
membre débutant
membre débutant

Messagede chaosrampant » 29 Fév 2012 17:16

singzh a écrit:Hi chaosrampant,

You mentioned that you replaced the medium dome:

"No, the real weak point of these speakers is not a boomer, but the medium-dome (very beautiful and defined) always slamming on the electric guitar at high volume (Santana) also mine were happily replaced in 1995 with medium dome more "beefy" (SEAS or Peerless, I can not remember) HP systems in Paris, with its more "natural" in the medium, I remember when delivering HP systems after change of medium, they had put on their dispatching and the result was far from being ridiculous next to big speakers ..."

Can you please let me know the brand and model # of the new medium dome?

Just last week I fixed a medium dome on a 3a Adagio: I think the medium dome on the Master Control is similar to this one.
Image

Regards,
Tim

Hi Tim,

unforunately, I do not have the invoice of the repair close to me (I think they were Peerless brand but no further reference) and "HP systemes" in Paris who made the (very good) job no longer exists. But you can use any Hi Fi good quality dome midrange, you juste have to pay attention to level an adjust this with attenuators...if you are good in electronics this should not be a concern

Regards
chaosrampant
membre débutant
membre débutant

Messagede andante prelude » 06 Avr 2012 22:13

HI MATE THANKS GOD I FOUND SOMEBODY THAT HAVE THE SAME SPEAKERS

PLEASE CAN YOU TELL ME HOW IF I HAVE CONNECT POWER CABLE (220V) GOOD

OR SHOULD I CONNECT IN OTHER PLACE

HERE IS A VIEW OF IT

02042012209.jpg
02042012209.jpg (75.21 Kio) Vu 141 fois

PLEASE REPLY ME ASAP !
andante prelude
membre débutant
membre débutant

Messagede psp » 07 Avr 2012 09:11

Elles ont de la gueule ces 3A quand même! :sol:
Home cinema et hifi n°1: ampli yamaha rx-v 367; Jamo alto signature+enceintes yamaha ns-p285.
Système hifi vintage:regarde les bonnes affaires.
psp
membre débutant
membre débutant

Messagede chaosrampant » 11 Avr 2012 13:27

psp a écrit:Elles ont de la gueule ces 3A quand même! :sol:

ce n'est pas pour rien qu'ils se targuaient à l'époque d'avoir ce modèle comme moniteurs de studios chez TDF, RMC, RFI !
chaosrampant
membre débutant
membre débutant

Précédente

Retourner vers Comptes-rendus d'écoute et d'essai de vos matériels